του πατρός Δημητρίου Μπόκου

Η Κυριακή των Αγίων Πάντων ακολουθεί την Κυριακή της Πεντηκοστής και είναι η τελευταία μέρα του Πεντηκοσταρίου. Κλείνει με αυτήν ο κύκλος των κινητών εορτών του Πάσχα, που ξεκινάει με την αρχή του Τριωδίου, περιλαμβάνει τη Μεγάλη Σαρακοστή, τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα και εκτείνεται σε όλο το Πεντηκοστάριο. Συνολικά 18 εβδομάδες.

Από σήμερα ξαναμπαίνουμε στη σειρά του σταθερού ετήσιου εορτολογικού κύκλου. Στις καθημερινές εκκλησιαστικές ακολουθίες αρχίζει η ανάγνωση του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου και των επιστολών του αποστόλου Παύλου.

Από αύριο, Δευτέρα, ξεκινάει και η νηστεία των Αγίων Αποστόλων (Πέτρου και Παύλου), κατά την οποία επιτρέπεται η κατάλυση ιχθύος. Κατά την παράδοση, μπορούμε να τρώμε ψάρι, εκτός από Τετάρτες και Παρασκευές, μέχρι την εορτή του Προδρόμου (24 Ιουν.) και εν συνεχεία, μέχρι την 28η Ιουνίου, καταλύουμε λαδερά.

«Τη σήμερον ημέρα», λοιπόν, «την των απανταχού της οικουμένης, εν Ασία και Λιβύη και Ευρώπη, Βορρά τε και Νότω, Αγίων Πάντων εορτήν εορτάζομεν». Η εορτή των Αγίων Πάντων τοποθετήθηκε αμέσως μετά την Κυριακή της Πεντηκοστής και την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, για να φανερώσει αμέσως και η Εκκλησία τους καρπούς της ζωντανής αυτής παρουσίας και δράσης του.

Το Άγιο Πνεύμα αγιάζει τους ανθρώπους. Είναι η πηγή του αγιασμού και επομένως μπορεί να μεταδώσει αγιασμό. Είναι ο θησαυρός όλων των πνευματικών αγαθών, ο χορηγός της ζωής και της σωτηρίας. Είναι «φως και ζωή, Πνεύμα σοφίας, Πνεύμα συνέσεως, Θεός και θεοποιούν».Ό,τι καλό γίνεται στον κόσμο, λαμβάνει πέρας διά του Αγίου Πνεύματος.

Η Αγία Τριάδα, ο Τριαδικός μας Θεός, επιτελεί τα πάντα με κοινή ενέργεια και θέληση ως ένας Θεός, αλλά και με τον ιδιαίτερο τρόπο και ρόλο καθενός από τα τρία θεία πρόσωπα.«Άγιος ο Θεός (Πατήρ), ο τα πάντα δημιουργήσας δι’ Υιού, συνεργία του Αγίου Πνεύματος». Σε όλα είναι παρούσα η Αγία Τριάδα. Ενεργεί «ο Πατήρ διά του Υιού εν Αγίω Πνεύματι».

Μετά την Ανάληψη του Χριστού ζούμε στην εποχή του Αγίου Πνεύματος. Το ανακαινιστικό έργο του γίνεται φανερό από τα αποτελέσματά του. «Ο δε καρπός του Πνεύματός εστιν αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθωσύνη, πίστις, πραότης, εγκράτεια». Όπου υπάρχουν τέτοιοι καρποί, ιχνηλατούμε την πνοή του Πνεύματος. Οι άγιοι είναι ο ευλογημένος καρπός, η ατράνταχτη απόδειξη της μεταμορφωτικής του παρουσίας.

Σκοπός μας ακλινής, να στοιχούμε κι εμείς στις επιταγές του Πνεύματος(Γαλ. 5, 22-25)…

Καλή εβδομάδα!

Αντιύλη – Ι. Ναός Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα

Κείμενα του π.Δημητρίου Μπόκου ΕΔΩ

το «σπιτάκι της Μέλιας»